Ničí vám boty chodidla a vaše zdraví?

Často se problém nachází mezi chodidlem a zemí. Ano, možná Vás to nikdy nenapadlo, ale právě tam může od základů dojít k ovlivnění vašeho zdraví. Podobně, jako dlouhé sezení na židlích a koukání do obrazovek nebo nadměrná konzumace sladkých nápojů a cukrovinek, i v tomto případě je nasnadě zdravotní varování:

Obuv může být zdraví nebezpečná!

Zdravá chodidla jsou základem správného pohybu. Pokud se pohybujeme špatně, zvyšuje se riziko poranění. Když se zraníme, nemůžeme se pohybovat. A nedostatek pohybu nás omezuje a ve své podstatě i zabíjí!

VELKOU otázkou zůstává: Je možné, že špatně padnoucí obuv neničí pouze Vaše chodidla, ale i Vaše zdraví?

Pojďme si to rozebrat:

Problémová chodidla: cca 95% lidí se rodí se zdravými chodidly [i], ale jejich celoživotní pěchování do příliš těsné obuvi je deformuje. A tak došlo k tomu, že 77% Američanů uvádí, že v dospělosti trpí slabýma a bolestivýma nohama [ii].

Nicméně malá bolest chodidla je skvělou příležitostí pro byznys: globální trh s ortotickými pomůckami odhaduje v letošním roce útratu za ortopedické vložky na 3,5 miliardy USD [iii]. Vložky mohou poskytnout krátkodobou úlevu od bolesti, nicméně v dlouhodobém horizontu chodidlu neprospívají. Svalstvo nohy ochabuje, a to se podepisuje na přirozeném pohybu celého těla.

Data naznačují, že až 79 % rekreačních běžců se potýká se zraněním dolních končetin [iv] - což se může zdát zvláštní, vzhledem k množství technologie, do které chodidla obouváme, a jež nám má pomáhat lépe se pohybovat a podávat kvalitnější výkony. Je to jednoduché – díky velkému tlumení dopadu nohy si běžci nemusí dávat tolik pozor na techniku [v] [vi], a to způsobuje zmíněná poranění [vii] [viii] [ix].

Jedna z největších obuvnických společností na světě nedávno uvedla na trh nový pár bot konstruovaných tak, aby zvýšily výkon a tím i rychlost a na druhou stranu, aby snížily rizika zranění. Z této logiky vyplývá, že naše nohy nejsou od přírody dostatečně dobré: potřebují pomoc, aby běžely rychleji a tím více technologií potřebovaly, aby se zabránilo zranění? Je možné, že neustálou inovací tenisek posledních 50 let se snaží vyřešit problém, který na začátku sami způsobili ... Miliony let vývoje již ale navrhly dokonalý model se všemi technologiemi tak, abychom se mohli pohybovat přirozeně a bez zranění - vaše lidská chodidla.

Většina lidí žijících ve městě, má nohy zdeformované tvarem obuvi, kterou nosí. Co se stane, když se k tomu přidá sedavý způsob života?

Nedostatek pohybu nám škodí: Fyzická nečinnost, běžně způsobená sedavým životním stylem, má devastující účinek na naše zdraví. Ročně je připisován nedostatek fyzické činnosti přibližně 2 milionům předčasných úmrtí [x]. Světová zdravotnická organizace uvedla odstrašující tvrzení, že 60 až 85% lidí na celém světě vede sedavý způsob života a to je klíčovým faktorem přispívajícím k většině z 10 hlavních příčin úmrtí ve vyspělém světě.

Inaktivita způsobuje obezitu, kardiovaskulární onemocnění, vysoký krevní tlak, mozkovou mrtvici, cukrovku 2. typu, metabolický syndrom, rakovinu tlustého střeva, rakovinu prsu a depresi. Zhruba 80% dospívajících není dostatečně aktivních [xi].

Snadný život: Není se čemu divit, že si lidé prostě zvykly na jednoduchý městský život. S našimi chytrými telefony a hodinkami, intuitivními systémy všude kolem nás, stačí k uspokojení potřeb pár pouhých stisknutí tlačítka. Abychom se udrželi v kondici je zapotřebí daleko většího úsilí než dříve.

Nebojte, není to všechno vaše chyba. Je to způsobeny geny a celkově vývojem. Po celou svoji existenci muselo být lidstvo v pohybu - lov, objevování, obsazování území, válka, hospodářské práce…. Naše přežití záleželo jednak na naší schopnosti se pohybovat, ale také na schopnosti nakládat s přijatými kaloriemi – dlouhé zimy, odpočinek. Jinými slovy stejně jako pohyb je v nás hluboce zakořeněn i klid. V dávných dobách tento mechanismus přežití sloužil dobře, ale nyní čelí našim pohodlným životům a obrací proti nám.

Pojďme si to společně znovu zrekapitulovat: Tradiční konvenční obuv je stísněná a tlumená především v patní části. To má za následek, že chodidlo nemůže správně fungovat. Mohou se tak objevit problémy s kotníky, achillovou šlachou apod. Je čas začít opět přemýšlet nad přirozeným pohybem.

Je to jednoduché, stačí si zapamatovat základní principy obutí.

ŠIROKÝ (ne úzký) tvar špičky: Myslíme si, že vaše nohy fungují nejlépe, když mají přirozený tvar chodidla - nikoli tvar boty. Dostatek místa pro palec a zbytek vašich prstů, pro jejich plné roztažení a poskytnutí nezbytného, širokého prostoru pro oporu.

TENKÉ (ne tlusté, tlumené) podrážky: V odpružených botách vám může být dobře, ale cítit zem pod nohama zlepší váš pohyb. Nakonec se také budete cítit lépe. Věděli jste, že máme v našich nohách stejné množství nervových zakončení jako v našich rukách? Stejně jako naše ruce i nohy jsou citlivé! Senzory v chodidlech vysílají do našeho mozku signály, ten je zpracuje a zpátky vyšle do nohou impulz k pohybu. Díky jemným čidlům v ploskách víme, co se nám děje pod nohama. Když z této zpětnovazebné dráhy odstraníme vjemy, všechny důležité informace jsou tlumeny nebo dokonce ztraceny. Vyměkčení a odpružení také zvyšuje rázové síly pohybující se směrem nahoru do našich pat, holení, kolen, kyčlí, zad, páteře, krku…. (ano, to je skoro celé vaše tělo). Šance na zranění se zvyšuje při každém pohybu.

FLEXIBILNÍ : Pružná bota se ohýbá společně s 26 kostmi, 19 svaly a 107 vazy, což umožňuje našemu složitému pohybovému systému pohlcení nárazů a tak vytvoření přirozené pružiny v každém kroku. Ukázalo se, že lidé, kteří vyrůstají převážně naboso, mají silnější a zdravější nohy a také se u nich vyskytuje méně případů plochých nohou. Děti, které vyrůstají z velké části bosé, mají lepší koordinační a pohybové dovednosti než jejich obutí vrstevníci[xii].

Chůze nebo běh, dítě nebo dospělý: stojíme před problémem jménem „tvar bot“ a nikdo o tom nemluví. Silné, odpružené podrážky, které nedovolují, aby vaše nohy cítily zem a fungovaly tak, jak byly navrženy, mohou vést k deformaci našich nohou, jejich pohybu a našich těl….

Je čas se znovu spojit s vašimi chodidly a žít naboso.

 

Zdroje: 

[i] Gore A, Spencer J. The Newborn Foot. (Chodidla novorozenců) American Family Physician. February, 2004. https://www.aafp.org/afp/2004/0215/p865.html

[ii] New survey reveals majority of Americans suffer from foot pain. (Nový průzkum odhaluje, že většina Američanů trpí bolestmi nohou) https://www.prnewswire.com/news-releases/new-survey-reveals-majority-of-americans-suffer-from-foot-pain-259775741.html

[iii] Foot orthotic insoles market to reach 3.5 USD billion by 2020. (Analýza trhu s ortopedickými vložkami odhaduje, že cena dosáhne do roku 2020 3,5 miliardy USD) https://www.prnewswire.com/news-releases/foot-orthotic-insoles-market-to-reach-35-usd-billion-by-2020-570502031.html

[iv] Lun V, Meeuwisse W, Stergiou P, Stefanyshyn D. Relation between running injury and static lower limb alignment in recreational runners. (Vztah mezi zraněním při běhu a statickým zatížením dolní končetiny u rekreačních běžců) Br J Sports Med. October 2004. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1724945/

[v] Hollander K, Argubi-Wollesen A, Reer R, Zech A. Comparison of minimalist footwear strategies for simulating barefoot running: a randomized crossover study. (Porovnání určitých typů minimalistické obuvi pro simulaci běhu naboso: randomizovaná zkřížená studie) PLoS One. 2015;10(5):e0125880. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26011042

[vi] Hollander K, Riebe D, Campe S, Braumann KM, Zech A. Effects of footwear on treadmill running biomechanics in preadolescent children. (Vliv obuvi na biomechaniku běžce na běžeckém pásu u dětí předškolního věku) Gait Posture. 2014;40(3):381-385. https://europepmc.org/article/med/24890307

[vii] Daoud AI, Geissler GJ, Wang F, Saretsky J, Daoud YA, Lieberman DE. Foot strike and injury rates in endurance runners: a retrospective study. (Vliv odrazu nohy od země na četnost zranění u vytrvalostních běžců: retrospektivní studie) Med Sci Sports Exerc. 2012;44(7):1325-1334.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22217561 

[viii] Pohl MB, Hamill J, Davis IS. Biomechanical and anatomic factors associated with a history of plantar fasciitis in female runners. (Biomechanické a anatomické faktory spojené s plantární fascitidou v anamnéze u běžkyň) Clin J Sport Med. 2009;19(5):372-376.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19741308 

[ix] Ruder M, Jamison ST, Tenforde A, Mulloy F, Davis IS. Relationship of Foot Strike Pattern and Landing Impacts during a Marathon. (Vztah mezi odrazem a dopadem chodidla v průběhu Maratonu) Med Sci Sports Exerc. 2019;51(10):2073-2079.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31525171 

[x] Physical inactivity a leading cause of disease and disability. (Fyzická neaktivita je hlavní příčinou onemocnění a ivalidity) World Health Organization. April 2002. https://www.who.int/mediacentre/news/releases/release23/en/

[xi] Physical activity. (Fyzická aktivita) World Health Organization. February, 2018. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity

[xii] Hollander K, van der Zwaard B, de Villiers JE, et al. The effects of growing up habitually barefoot on foot mechanics and motor performance in children and adolescents. (Jaký vliv má převážně naboso u vývinu na mechaniku chodidel a motoriku u dětí a dospívajících) Journal of Foot and Ankle Research. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5010736/

Článek ze stránek vivobarefoot.com a vivobarefoot.cz .: Vivobarefoothealthbroadcast

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení