Kategorie

Bosá chůze jako rehabilitace nohou - jak začít?

26.10.2016

Rehabilitace věnuje funkci nohou velkou pozornost. Nohy moderních lidí jsou však natolik poznamenány obutým životním stylem, že uzdravení trvá mnohem déle než 7 x 30 minut, které doporučuje FT předpis.

rehabilitace bosou chůzí

Věnujte svým nohám pozornost

Noha je velmi složitým systémem. Co je složité, je i fragilní a snadno zranitelné. Na nohách spočívá váha celého našeho těla, při chůzi a běhu je to pak dokonce několikanásobek naší tělesné váhy! To je obrovská zátěž, trvající mnoho hodin denně po celý život.

Fyzioterapie a její výsledky

Fyzioterapeutické koncepty jsou skvělé a velmi propracované. Jsou ale opravdu úspěšně a efektivně uplatnitelné na široké spektrum našich klientů? Klientů, kteří své vlastní bosé nohy skutečně „vidí“ v naší ordinaci možná poprvé po dlouhých letech? Možná se nám podaří dosáhnout během terapie alespoň malého vítězství, nohu uvolnit, probudit ze zimního spánku, aktivovat, zacentrovat. A potom? Terapeut v potu tváře spočine u dokumentace, zatímco klient si obuje své tuhé, úzké, asymetricky sešlapané boty a pokojně odchází.

Rehabilitujte nohy bosou chůzí

Bosá chůze je cestou, kterou vnímám jako velmi efektivní a srozumitelnou pro léčbu slabých a dysfunkčních civilizovaných nohou. Každému z nás dává možnost získat nohy silné, flexibilní, pružné, vnímavé a efektivně zapojené do chůzového vzorce. Vyžaduje to práci, čas a trpělivost. Pokud se to ale podaří, pak je každý jeden krok, který ve svém každodenním životě uděláme, tím nejlepším a nejpřirozenějším cvičením na cestě ke zdravému tělu.

Jak začít chodit naboso

Pro první pokusy je vhodné najít ve svém okolí místo s bezpečným a pestrým přírodním terénem. Sundáme boty nebo přezujeme do barefoot a s radostí vykročíme. Ploskou nohy vnímáme terén, nerovnosti, rozdíly mezi povrchy. Soustředíme se na způsob chůze, zkoušíme různé druhy došlapu, odvinutí plosky, odraz. Začínáme po kratších chvilkách a postupně prodlužujeme čas i vzdálenost, kterou ujdeme. Ve svém cvičení buďme hraví a vynalézaví! Můžeme balancovat na kamenech, kládách, krátce si zaskákat, proběhnout se. Můžete také vyzkoušet některé bosé stezky.

Z přírody do městského prostředí

Pokud nám přírodní terén nedělá problém, přesuneme svůj trénink do městského prostředí. Tvrdý povrch klade vyšší nároky na správný způsob chůze a neodpouští chyby. Začneme opět po kratších chvílích a vzdálenostech a prodlužujeme je. Mimo tyto bosé seance můžeme nadále používat své původní boty. A pak? Jednoho dne možná zjistíme, že své „normální“ boty už nosit nechceme a nepotřebujeme. Anebo vůbec žádné boty!

Záměrně zde uvádím velmi pozvolný způsob adaptace, který je vhodný opravdu pro všechny. Zdatnější mohou vše projít rychleji. Mnoho lidí tuto počáteční fázi vynechává a bez přípravy začíná barefoot boty nosit pro celodenní nošení, aniž by to u nich vyvolalo jakékoli potíže.

Naslouchejte svému tělu

Naopak lidé se závažnější dysfunkcí a bolestí nohou mohou bosou chůzi a barefoot boty využívat jako rehabilitační cvičení v přírodním terénu a pro běžné městské nošení používat tlumenou obuv, na kterou jsou zvyklí. Možností je mnoho, každý si pro sebe může zvolit to, co je mu v danou chvíli nejbližší a nejpříjemnější. Není třeba mít strach! Pokud budeme svému tělu naslouchat, zodpovědně a s citem si zátěž dávkovat, není možné si ublížit. Stav nohou se bude průběžně zlepšovat stejně jako u každého druhu tréningu a krok za krokem zvládneme větší zátěž.

V případě, že bosá chůze provokuje bolest kdekoli v pohybovém aparátu, je vhodné vrátit se na nějaký čas k původní obuvi a pak začít znovu v nižší intenzitě. Pokud se to opakuje, je vhodné vyhledat odbornou pomoc fyzioterapeuta nebo trenéra znalého barefoot problematiky.

Chcete více informací?

Podívejte se na další zajímavé články o bosé chůzi, bosé obuvi a lidech, kteří barefoot vyzkoušeli na vlastní chodidla.

Barefoot obuv seženete v e-shopu či kamenné prodejně. Pro více informací nás neváhejte kontaktovat.

Mgr. Pavla Pročková
(Celý článek vyšel v 2. čísle časopisu Umění Fyzioterapie dne 22. 9. 2016)

Seznam použité literatury

Kategorie blogu