Kategorie

Barefoot, minimalistické nebo raději žádné?

12.10.2016

Správné boty by měly nohám poskytovat ochranu a zároveň co nejméně ovlivňovat jejich přirozené fungování. Obutá noha by měla pracovat a cítit se velmi podobně, jako kdyby byla naboso. Jak by takové boty měly vypadat?

barefoot nebo nic

Bota, která dává smysl

  • Velmi lehké, pohodlné, se svrškem z prodyšného a poddajného materiálu.
  • Tvar odpovídající anatomii lidské nohy - široká, prostorná špice, umožňující volné rozprostření a funkci prstců a palce.
  • Plochá podrážka bez podpatku (zero drop), umožňující přirozené postavení nohy a celého osového aparátu.
  • Tenká, pružná podrážka, lehce ohebná ve všech směrech a v celé její délce, umožňující přirozené odvinutí nohy, vnímání povrchu a propriocepci z plosky.
  • Plochá vnitřní stélka bez vyklenutí podpírajícího klenby nožní.

Boty s těmito vlastnostmi se v běžných obchodech hledají jen velmi těžko. Hledejte proto mezi značkami bot s označením barefoot nebo minimalistické.

Rozdíl mezi barefoot a minimalistickou botou

Barefoot boty a minimalistické boty respektují přirozené funkce nohou a mají vlastnosti uvedené výše. Rozdíl je jen v síle podrážky. Barefoot (z anglického “bosý”) je obuv s velmi tenkou podrážkou (1,5-8 mm). Minimalistická obuv má podrážku o něco silnější (cca 1cm) a často také lehké zvýšení paty (drop).

Značky bosých bot

Nejznámějšími dostupnými značkami barefoot a minimalistických bot pro dospělé jsou v ČR: Ahinsa Shoes, Joe Nimble, Leguano, Lems, Luna, Pathik Shoes, Vivobarefoot, Zaqq.

Pozor, ne všechny boty z běžné obuvi jsou špatné a ne všechny boty s označením barefoot jsou dobré! Řiďte se doporučenými vlastnostmi a hledejte boty dobře padnoucí a pohodlné právě vám.

Nohy obuté versus neobuté

V současné době hoří velký spor mezi zastánci klasického obouvání a zastánci barefoot obouvání. První skupina je toho názoru, že noha potřebuje pevné vedení botou, podepření oblouků klenby nožní a anti-shock funkce. Druhá skupina zastává názor, že noha je sama o sobě dokonalým výtvorem přírody a žádnou pomoc ke svému zdraví nepotřebuje. Který z názorů je správný?

Podíváme-li se na nohy lidí, kteří tráví většinu času v běžných botách a na nohy těch, kteří chodí převážně bosí nebo obuti v barefoot obuvi, pochopíme to jasněji. Rozdíl je totiž obrovský.

Jak je na tom bosá noha?

Noha bosá (nebo obouvaná do barefoot) je plná vitality, silná, pružná, ohebná, na pohmat tonizovaná, teplá a dobře prokrvená. Kůže plosky je mechanicky odolná, vazivově-tukový polštář paty silný a dobře vyvinutý. Klouby jsou v centrovaném postavení, podélný oblouk dobře klenutý, vějíř prstců široce rozprostřený, palec jako samostatná funkční jednotka. Noha aktivně vnímá a čte povrch země, přizpůsobuje se, živě reaguje na změnu terénu. Chůze je lehká, tichá a svižná, došlap měkký, ploska se při kroku pružně odvine a aktivně odrazí palcem a prstci v poslední krokové fázi. Výrazně stoupá otužilost vůči teplotním výkyvům, a to nejen nohou, ale celého těla!

A co na to noha obutá?

Noha běžně obouvaná bývá naproti tomu bledou končetinou bez života. Slabá, hypotonická nebo naopak velmi tuhá a rigidní. Na pohmat chladná, s nízkou citlivostí nebo naopak přecitlivělá a lechtivá. Subjektivně je přítomen častý pocit studených nohou. Kůže plosky je jemná, málo odolná, vazivově-tukový polštář paty měkký, oploštělý, často asymetricky “sešlapaný”. Decentrované nastavení kloubů, plochonoží, neaktivní prstce, palec více či méně vbočen, zcela mimo svou opěrnou funkci. Chůze je hrubá, hlučná, necitlivá, s dlouhými kroky a tvrdým heelstrikem. Ploska se plynule neodvine, prstce a palec se do chůzového vzoru zapojují jen minimálně nebo vůbec. Často jsou přítomny otlaky, bolest, funkční i strukturální změny.

Chcete vědět ještě více?

Podívejte se do přechozího článku Barefoot – začátek šílenství nebo na navazující text o rehabilitaci nohy. A pokud vás zajímá, jaké to je, odložit boty a vykročit bos, přečtěte si příběhy těch, kteří si to zkusili – je mezi nimi například Vojta Hurych, Martina Bartošová či Tereza Křikavová. V případě zájmu o bosou obuv neváhejte navštívit e-shop. Pro více informací nás kontaktujte.

Mgr. Pavla Pročková
(Celý článek vyšel v 2. čísle časopisu Umění Fyzioterapie dne 22. 9. 2016)

Seznam použité literatury

Kategorie blogu