Kategorie

Je barefoot obuv pro každého?

14.11.2016

V září 2016 vyšel v časopisu Umění Fyzioterapie článek Život naboso, který jsme vám na těchto stránkách postupně představovali. Po nemalém průřezu velkéhoho tématu jsme nyní na konci. V závěru si povíme o tom, zda je barefoot obuv vhodná pro každého. 

Je barefoot obuv pro každého?

Nejdříve jsme si pověděli o boomu Barefoot – začátek šílenství, na který navázalo představení barefoot a minimalistické obuvi. Nezapomněli jsme na přirozenou rehabilitaci nohy pomocí chůze naboso a dotkli jsme se také časté otázky, zda se bosá noha hodí do moderního prostředí plného betonu a asfaltu. 

Vliv ortopedické obuvi

Moderní boty, tak jak je v známe, nám přináší mnohá negativa. Naše nohy jsou slabé, dysfunkční a deformované. Nejčastěji předepisovanou léčbou je pak pevná obuv a ortopedické vložky. Tímto postupem odsuzujeme nohy ke stále větší pasivitě a dostáváme je tím do bludného kruhu, který končí chronickými problémy, bolestí, korekčními pomůckami a operacemi.

Chodidla, která i v botě dostala svobodu

V posledních letech strmě vzrůstá obliba barefoot bot po celém světě. Lidé se v nich cítí pohodlně a po mnoha letech objevují, jak dobrý je to pocit, být v kontaktu se zemí, cítit a používat naplno své nohy. Ty po přezutí do barefoot znovu postupně získávají svůj přirozený tvar, vzhled, sílu, mobilitu, pružnost a cit. Získávají zpět to, co jim patří.

Vyrovnaná aktivita nohy přináší úlevu přetěžovaným plantárním strukturám, circulus vitiosus chronických bolestí nohy se otvírá. To má další pozitivní následky, které se promítají do celého organismu. Ústup bolestí bederní a krční páteře, hlavy, kloubů dolních končetin, lepší stabilita hlezenních a kolenních kloubů, větší otužilost a odolnost organismu, znovu objevená radost a lehkost pohybu.

Bosý běh potřebuje dobrý základ

Druhou stranou mince jsou případy, ve kterých došlo ke zhoršení stavu nebo vzniku obtíží nových. Ty se však vyskytují obvykle v kategorii běžců. Běh má v porovnání s chůzí mnohonásobně vyšší nároky na strukturální stabilitu nohou a správnou techniku pohybu (Saxby, 2011). Kapitola bosého běhu je velmi rozsáhlá a specifická. Zájemcům o něj vždy doporučuji nejprve absolvovat barefoot běžecký koučing, jehož součástí je také vyšetření struktur dolních končetin, přípravná cvičení, videoanalýza a výuka bosé běžecké techniky.

Barefoot obutí není pro každého

Existují diagnózy, u kterých je barefoot obutí vyloučeno a pevná ortopedická obuv a protetické pomůcky jsou zcela na místě. Většina lidí však může přínosů bosé chůze využít. Každý podle svých potřeb, zdravotního stavu, zdatnosti. Možností a způsobů je mnoho. Někdo bude běhat naboso maraton, někdo chodit celodenně v pohodlných barefoot botech a někdo se třeba jen vyzuje při procházce v parku a zbytek dne bude nosit tlumenou, prostornou obuv, pohodlnou pro jeho nohy. Vše je v pořádku.

Nebojte se změn a poslouchejte svoje tělo

Nebojte se žít naboso! Naše nohy byly stvořeny proto, aby byly bosé a dokázaly ve zdraví zvládnout i ty nejtvrdší podmínky. Okolo bosé chůze je mediálně rozpoutána zbytečná panika. Nenechte se vylekat, poslouchejte své tělo a sami dobře poznáte, kam až můžete naboso zajít.

Přeji vám hodně radosti na vaší cestě!

Mgr. Pavla Pročková

Další zajímavé články

(Celý článek vyšel v 2. čísle časopisu Umění Fyzioterapie dne 22. 9. 2016)

Seznam použité literatury

Kategorie blogu